Andreas Viestad klar for norske TV-skjermer
KLAR: – Intensjonen med serien er å forrene natur, kultur og mat. Når vi ser på norsk matkultur i dag, så føler jeg vel at vi av og til glipper akkurat på dette feltet. Derfor har vi ønsket oss en norsk serie, sier Andreas Viestad. (Foto: Tellus Works)

Andreas Viestad klar for norske TV-skjermer

– Dette er et Ingrid Espelid Hovig-program i moderne drakt, med mye flott norsk natur.
Av: 
Tekst: Arve Henriksten
Publisert
09.06.2010 - 14:12

 

TV2 har sikret seg to sesonger av kokkesuksessen New scandinavian cooking, med Andreas Viestad. Dette er første gang at en norsk kanal har kjøpt rettighetene til kokkeserien.

– Intensjonen med serien er å forrene natur, kultur og mat. Når vi ser på norsk matkultur i dag, så føler jeg vel at vi av og til glipper akkurat på dette feltet. Derfor har vi ønsket oss en norsk serie, sier Andreas Viestad.

Produksjonsselskapet Tellus Works Television har tidligere vært i kontakt med flere norsk kanaler, deriblant NRK, men ingen har slått til før nå.

– Trolig syntes de serien har vært litt uvanlig, produsert fra hjemlandet vårt, men på engelsk. Det var først da vi bestemte oss for en norsk versjon at det løsnet. Samtidig har vi fått utrolige mange mail fra nordmenn som har sett serien på utenlandske kanaler, som har lurt på hva dette er for noe, sier produsent Elisabeth Stabel.

 

Nordisk

New scandinavian cooking startet i 2001, etter at produksjonsselskapet hadde fått til en avtale med American Public Television (APT), et nettverk av regionale fjernsynskanaler i USA. Etter hvert overtok også APT distribusjonsansvaret for serien, som til nå er blitt vist i over 130 land med 250 millioner seere. Andreas Viestad har vært med helt fra starten av, senere har også danske Claus Meyer, finske Sara La Fountain og Tina Nordstrøm fra Sverige blitt med i serien.

– Jeg tør kalle dette den største norske kultureksporten noensinne, som eksponerer Norge som turistdestinasjon til ufattelige mange mennesker, sier Stabel.

Serien er støttet av Utenriksdepartementet og Innovasjon Norge.

– Alle opptakene skjer utendørs, på spektakulære destinasjoner i hele landet. Det er mye fjord og fjell. Nå i neste runde skal vi blant annet til Galdhøpiggen, og vi skal lage et eget program om sild fra Ålesund-området, sier Stabel.

 

Moderne

Programdirektør Nils Ketil Andresen i TV2 tør ikke love når konkret disse episodene blir sendt. Sett bort ifra den faste matspalten i God morgen, Norge, så har det ikke vært plagsomt mange matprogrammer på TV2 opp gjennom årene.

– Nei, vi forsøker jo ikke å gjøre det plagsomt for seerne da. Denne serien har jo i utgangspunktet vært produsert mer for utenlandsk TV enn for norsk TV, derfor er det først nå vi har gjort en seriøs vurdering av det. Jeg vil beskrive dette som et matlagingsprogram, som tar utgangspunkt i norsk natur og norske råvarer. Det er liksom en helt annen genre enn all verdens kokkekamper og de tingene der. Dette er et Ingrid Espelid Hovig-program i moderne drakt, med mye flott norsk natur, sier Andresen.

 

Aftenposten 2010

Kommentarer